Om Boström 31

B31:an som den också kallas härstammar från början från en Markant 70.
Markant 70 är designad av Bruno Boström men hade en del brister, dessa brister ville man bli av med och man satte sig då vid ritbordet igen. Denna gång så var Jens Grandinsson med och ritade och han designade om bland annat kölen, båten fick nu en fenköl. 
Den nya båten som gemensamt ritats kallades B31 och blev klar tidigt 70-tal.

Under andra halvan av 70-talet så designades överbyggnaden om, detta gav bättre rymd inuti.
Man satte fönster i överbyggnaden och ersatte den "konstiga" huven vid nedgången med en vanlig nedgångslucka. Plötsligt var B31 Mk2 född.

Planlösningen varierar en del då B31:an hela tiden såldes som en självbyggarbåt.
Detta gör att kvalitén på inredningen kan variera en del, detta påverkar dock inte resten av båten som genomgående håller mycket hög kvalité. Man bör veta att båten är konstruerad för att kunna seglas helt UTAN inredning.
Båten är byggd för att vara oceangående och är en erkänt mycket stabil och trygg seglare. 

Den vanligaste planlösningen som dom flesta valde är:
L-format pentry direkt BB, på SB sida finns en stickkoj där änden av kojen fungerar som sittplats till navigationsbordet.
För om pentry och navigationsplats så finns en soffa/koj på var sida, för om dessa finns sedan en garderob på BB sida och en toalett på SB sida och så klart en förpik med en dubbelsäng.

Om sittbrunnen är bra eller dålig har diskuterats en massa gånger på olika forum, en del tycker att den är trång, en del tycker att den är riktigt bra för att styrman har sin egen plats och slipper ha gastar i vägen. I vilket fall som helst så är en "liten" sittbrunn att föredra vid långa seglatser i hårt väder då det ökar säkerheten.
Det har även diskuterats hur tillvida en båt av denna storlek ska ha ratt eller inte, detta känns dock mest som att det hänger på smak och tycke. Personligen så tycker jag att ALLA båtar borde ha ratt!


Snabba fakta om B31

  • LÖA 9,33m
  • Bredd: 2,78m
  • Djupgående: 1,7m
  • Deplacement: 3,5ton
  • Köl: 1,5ton eller 1,7ton båda fanns att välja, de sista åren fanns dock bara 1,7tons kölen.
  • Masthöjd: 12,8m
  • Storsegel: 15kvm
  • Genua 1: 31kvm
  • Kryssfock: 19kvm
  • Spinnaker: 70kvm
  • Rigg: Masthead genomgående
  • Lystal: 1,066
  • Motor: Inombord olika fanns under produktionen vanligast är en Yanmar YSB8
  • Antal kojer: 5
  • Styrning: Ratt
  • Vattentank under förpik ca 110l
  • Konstruktör: Bruno Boström och Jens Grandinsson
  • Varv: Runnbåt AB i Borlänge.
  • Antal producerade: ca1000 (uppgifter på upp till 3000 förekommer)





2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Massa bra info om b31. Jag undrar om måtten fönstren på MK I? Skall göra nya fuffluckor o byta sidoföstren o söker mått o tjocklek på sidoföstren bara.
      Mvh Yan i Vallentuna

      Radera